Iedereen is wel eens slachtoffer van een situatie. Het hoort bij het leven dat we tegenslagen ervaren en die moeten zien te verwerken. Als we praten over ‘de slachtofferrol’ wordt iets anders bedoeld. Dan is jou wellicht langer geleden iets heftigs overkomen, maar zit je lange tijd verstrikt in een gevoel van slachtoffer zijn. Het gevoel verdwijnt niet maar blijft hangen. Dit kan ervoor zorgen dat je privé en op het werk tegen problemen aanloopt. Als leidinggevende heb je een verantwoordelijkheid naar je team en de organisatie. Maar die kun je niet waarmaken als je in de slachtofferrol zit. Kenmerkend voor de slachtofferrol is namelijk dat je geen verantwoordelijkheid meer neemt. Iedereen is wel eens slachtoffer Slachtoffer zijn hoort dus bij het leven. Als je iets ernstigs hebt meegemaakt zoals een ongeval, ziekte, armoede of het overlijden van een dierbare, ben je slachtoffer. Je wordt geraakt en moet herstellen. Na verloop van tijd ben je (voldoende) hersteld om weer goed te functioneren. Slachtoffer blijven is niet gezond, niet voor jezelf en niet voor anderen om je heen. Hieronder ga ik in op kenmerken van de slachtofferrol en oplossingen om eruit te komen. Hoe herken je de slachtofferrol? [...]
Veelgestelde vragen
Bekijk de veelgestelde vragen over het BrainRouting Programma.