Wat is een burn-out?

Marco Karman

Een burn out is een fysiologische aandoening waarbij de patiënt lichamelijk en emotioneel is uitgeput. Bij een burn out heb je al een half jaar last van deze drie dingen:

1) Je hebt 3 of meer spanningsklachten zoals:

  • Lichamelijke vermoeidheid
  • Geestelijke vermoeidheid: moeite met concentreren of dingen onthouden
  • onrustig slapen
  • prikkelbaar zijn (snel boos of geïrriteerd)
  • niet tegen drukte of lawaai kunnen
  • gemakkelijk huilen
  • piekeren
  • een gejaagd gevoel

2) Je hebt het gevoel dat je de vele problemen in je leven niet meer aankunt. Je voelt je machteloos, alsof je geen grip meer hebt op jouw situatie.

3) Het lukt je niet meer om je gewone dagelijkse bezigheden goed te blijven doen. Bijvoorbeeld op je werk, thuis, in je contacten of in het verkeer.

Iemand met een burn out kan als reactie daarop, soms ook lichamelijke klachten krijgen, zoals hoofdpijn, duizeligheid, hartkloppingen en buikklachten.

Hoe ontstaat een burn out?

Een burn out ontstaat door een langere periode van veel stress. Het lukt niet om met die spanning om te gaan. Spanning hoort bij het leven. Een beetje spanning is vaak prettig en maakt ons alert. Maar je kan je onprettig gaan voelen als er te veel spanning is en het te lang duurt. Lukt het je niet om iets aan de situatie te veranderen, of om anders met de spanning om te gaan? Dan raakt je overspannen. Je verliest het overzicht en raakt de grip op de situatie kwijt. Het lukt je dan niet meer om de gewone dingen te blijven doen, bijvoorbeeld op je werk, thuis, of in het verkeer. Heb je hier lange tijd last van? Dan kan je uiteindelijk een burn out krijgen.

Hoe herstel ik van een burn out?

Het herstel van een burn out verloopt in 3 fasen:

Fase 1. Begrijpen en accepteren
Pas als je begrijpt en accepteert dat je een burn out hebt, kan je ontspannen.
Kijk welke activiteiten je kan blijven doen en welke activiteiten je beter tijdelijk kan stoppen

Fase 2. Problemen op een rij zetten en oplossingen bedenken
Bedenk welke problemen extra spanning geven. Hoe ga je met die spanning om? Daarna ga je oplossingen bedenken voor deze problemen

Fase 3. Oplossingen uitvoeren
In de derde fase ga je de bedachte oplossingen uitvoeren. Je probeert problemen op te lossen en op een andere manier met spanningen om te gaan.

Heb jij een burn out? Of heb je het gevoel dat je tegen een burn out aanloopt? Door een breintraining bij Be More You herstel je sneller van een burn out of kan je een burn out voorkomen. De hersenen leren weer op een gezonde manier met stress omgaan. Hierdoor kan je binnen een korte tijd de wereld weer aan.

Deel dit artikel in je netwerk:

Hoe doorbreek je ineffectieve ingesleten patronen snel en definitief?

Ontdek wat heeft je brein te maken met persoonlijk leiderschap en jouw gedrag als professional. 

Download nu onze gratis whitepaper.

Versnelde ontwikkeling van persoonlijk leiderschap in 2 dagen. 

Het fundament van iedere ontwikkelstap is het doorbreken van niet helpende patronen.
Exclusieve executive coaching in combinatie met het trainen van je hersenactiviteit.

Beoordeeld met een 9,3 door 1250+ deelnemers

Ik vind het effect van deze training op mezelf, mijn privé– en zakelijke omgeving ronduit verbluffend. Hierdoor komen de kwaliteiten van alle medewerkers veel meer tot hun recht en worden er betere resultaten behaald binnen ons bedrijf. Dit terwijl het op dit moment in mijn leven drukker is dan ooit tevoren. Van mijn gezin hoor ik ook dat ik “echt thuis” ben (in plaats van verzonken in gedachten of aan het werk).

Piet van Vugt 

CEO Pink Elephant

Piet van Vugt

De belangrijkste doelstelling voor mijn training was om meer voldoening te halen uit de kwaliteit van het door mij geleverde werk. Ik ervaar nu iedere keer weer dat de weg naar negatieve gedachten definitief is afgesloten.

Ik geniet van complimenten van anderen en reflecteer mijn eigen functioneren nu veel objectiever. Missie geslaagd: bevrijd van onnodige zelfkritiek!

Monique Ooms

Gespreksleider
en tekstschrijver

Ik heb een beter en breder inzicht gekregen in wat er om me heen gebeurt en hoe ik daar mee om kan gaan. Hierdoor reageer en acteer ik bewust, maar door de training inmiddels ook vanzelf anders in bepaalde situaties dan voor de trainingen. Hierdoor heb ik meer rust voor mezelf gecreëerd en kan ik beter dingen loslaten.

Frank van Donk

Directeur
Schadegarant

Directeur Schadegarant

Vooraf was ik kritisch over een dergelijke training.. Achter heeft de investering van twee dagen ‘BrainRouting’ mij directe meerwaarde geleverd. Direct trainen op je brein is verbazingwekkend verhelderend. Het was inspirerend, vernieuwend en confronterend.

Eelco Liebrand 
Group HRD Manager

Royal Boon Edam

Pjotr Hoekstra

Naar de essentie: voelen, ervaren, realiseren i.p.v. denken. De rest is bijzaak. Dit is het fundament van echt zelfinzicht en transformatie.


Yuri van Geest 
Co-owner

Exponential Organisations

Yuri van Geest

De trainingen hebben mijn leven op veel vlakken positief veranderd. In de trainingen heb ik geleerd om mijzelf niet te verliezen op het moment dat er iets gebeurt, bijvoorbeeld als ik met iemand samenwerk.

Jonathan van Melle
Programma manager
Intercultural Learning Lab

Jonathan van Melle

Wat levert een Be More You training je op?

Gerichte energie en aandacht

Focus op het hier en nu

Rust in je hoofd

Helderheid en kracht

Zelfvertrouwen en effectiviteit

Betere keuzes maken