Inlevingsvermogen of empatisch vermogen: over het algemeen vinden we het een prachtige eigenschap. Je kunnen verplaatsen in een ander kan een samenwerking of relatie op de werkvloer (of daarbuiten) een enorme boost geven: wanneer iemand je namelijk met veel begrip benadert, is de kans groot dat ook jij de ander een kans geeft om zijn of haar ideeën toe te lichten. Een open samenwerking waarin er prachtige resultaten kunnen ontstaan door een synergetisch effect. In dit blog volgen 4 tips om jouw empathisch vermogen te vergroten.

Tip 1: Werk aan je communicatieskills om empathisch te zijn

Shocker: misschien heb jij het idee een groot inlevingsvermogen te hebben, maar denkt je omgeving daar toch nét even anders over.

Je denkt: ‘Ik begrijp heus wel dat het vervelend is dat je collega een rotdag heeft [omdat ze haar auto in de prak heeft gereden/iets verkeerds heeft gegeten/haar goudvis gisteren is overleden], maar betekent dat nou echt dat ze vandaag die meeting niet voor kan bereiden?’

Je hebt dit ook tussen neus en lippen door even tegen haar gezegd. Dat hoefde wellicht niet eens, want je non-verbale communicatie zegt al genoeg. Rollende ogen, gezucht en gesteun: waar jij denkt dat je de situatie ‘heus wel begrijpt’, krijgt je collega dit gevoel waarschijnlijk niet echt…

Hoe je wel kunt laten blijken aan anderen dat je écht meeleeft? Hoewel ze soms moeilijk toe te passen zijn (wanneer je het niet kunt helpen en stiekem denkt: ‘Dan koop je morgen toch een nieuwe Guppie?’), is het de moeite waard om eens stil te staan bij deze simpele gesprekstechnieken:

Luister eerst naar de ander

Zonder eigen invulling, zonder vooroordelen, gewoon even écht luisteren. Welke problemen ervaart de ander? Welke gevoelens heeft diegene daarbij?

Negeer ‘het stemmetje’

Wanneer je het bovenstaande (écht luisteren) nog niet onder de knie hebt, zul je jezelf er gauw op betrappen door de ander heen te (willen) praten. De belangrijkste reden dat we vaak niet goed luisteren, is dat we te veel bezig zijn met onszelf. Na iedere zin die we horen, projecteren we hier gelijk onze eigen interpretatie op (die misschien helemaal niet overeenkomt met hoe de ander het bedoelt). Deze interpretaties kan allerlei associaties en gevoelens oproepen en allerlei gedachtes (stemmetjes) door ons hoofd laten gaan. Wanneer je niet open staat voor het volledige verhaal dat iemand verteld, zul je sneller het gevoel hebben hierop te ‘moeten’ reageren.

No way dat je dan nog écht kunt volgen wat de ander zegt.

Time je eigen verhaal

Hoewel iemand zich enorm begrepen kan voelen wanneer je NA het doen van zijn of haar verhaal vertelt dat jij ooit iets soortgelijks hebt meegemaakt (diegene kan hier leren van jouw ervaringen/oplossingen), zit iemand er meestal totaal niet op te wachten om onderbroken te worden met de problemen die een ander ooit ook heeft gehad. Laat staan om te horen hoeveel erger het bij jou eigenlijk was (heb jij je hier wel eens schuldig aan gemaakt?). Indirect zeg je dan eigenlijk: stel je niet zo aan, jouw verhaal stelt helemaal niet zo veel voor.

De persoon in kwestie zal zich verre van begrepen voelen en heeft er een nieuw zorgpunt bij: ik mag me niet meer zo aanstellen.

Niet wat je hoopt te bereiken, toch?

Tip 2: Maak het oefenen leuk!

Je empathisch vermogen vergroten kan op een hoop leuke manieren. Empathisch zijn en je kunnen inleven in de situatie van iemand anders heeft veel te maken met begrip. Begrip voor de mogelijke consequenties van de situatie, begrip voor het ontstaan ervan, of begrip voor de gevoelens die iemand op een bepaald moment ervaart.

Begrip start dus met een bepaalde vorm van kennis.

Kennis die je op allerlei manieren op kunt doen.

Kennismaken met allerlei soorten verschillende mensen, boeken lezen, documentaires kijken, misschien zelfs reizen om te leren over gedachtegoed in andere culturen.

Of gewoon een simpel gesprekje bij de koffieautomaat.

Tip 3: Empathie is niet alleen bedoeld voor mensen die je aardig vindt

Kost het voeren van een ‘empathisch gesprek’ je geen moeite met je beste vriendin, maar moet je bij die ene collega altijd extra hard je best doen om het gesprek leuk te houden?

Natuurlijk is het makkelijker om begripvol te zijn voor mensen die dicht bij je staan en die je liefhebt. Maar de kunst van het empathisch zijn ligt buiten deze comfort zone!

Van je baas die af en toe wat rot uit de hoek komt tot de premier die je op tv hoort spreken over zaken waar je het niet mee eens bent: allemaal verdienen ze op zijn tijd een beetje meer inlevingsvermogen en minder oordelen. Hoe zou het eigenlijk zijn om in hun schoenen te staan en met meerdere belangen te moeten werken?

The Golden Rule

Eigenlijk komen we hier weer uit bij The Golen Rule: behandel anderen en je omgeving zoals je zelf behandeld wilt worden. Want: zouden we de wereld niet een stukje mooier kunnen maken door ons écht in te leven in de ander en ons af te vragen hoe we hopen dat een ander ons in een bepaalde situatie zouden behandelen? Zouden we daarmee niet een hoop ellende kunnen voorkomen, van klein werkconflict tot impactvolle burgeroorlog?

Let op: emphathisch vermogen gaat om inleven, niet om goedkeuring. Ook als je het niet eens bent met de acties, gewoonten of uitspraken van een ander, doe je er goed aan om je te verplaatsen in de beweegredenen van die persoon. Met het inzetten van empathie bij mensen waarmee je over het algemeen wat meer ‘moeite’ hebt, kan je veel winst boeken door het voorkomen van grote en kleine conflicten.

Tip 4: engaged versus overengaged

Op het eerste gezicht misschien een onconventionele tip, die de andere adviezen een beetje lijkt tegen te spreken:

Denk aan jezelf. Verlies jezelf niet in de belevingswereld van een ander.

De truc zit hem in het bepalen: ben ik hier betrokken, of TE betrokken? Ben ik nog in staat om ‘uit de situatie te stappen’?

De eindverantwoordelijkheid bij de ander houden, in plaats van de problemen je eigen te maken. Oprecht met een ander meevoelen, zonder hier te lang in te blijven hangen.

Engaged zijn, maar niet overengaged.

Be More You kan je helpen je potentie te ontwikkelen

Wil je hulp bij deze zoektocht naar je potentie en indirect naar die van de mensen aan wie je leiding geeft? Dan heeft Be More You verschillende trainingen voor je. Deze bestaan niet alleen uit praten met je coach, maar maken ook gebruik van hedendaagse kennis van het brein en technologie. Je komt er zo achter welke patronen je tegenhouden om je potentie te benutten en werkt aan een snelle gedragsverandering. Zet de stap en haal het beste uit jezelf!

>> Bekijk onze trainingen

Inlevingsvermogen of empatisch vermogen: over het algemeen vinden we het een prachtige eigenschap. Je kunnen verplaatsen in een ander kan een samenwerking of relatie op de werkvloer (of daarbuiten) een enorme boost geven: wanneer iemand je namelijk met veel begrip benadert, is de kans groot dat ook jij de ander een kans geeft om zijn of haar ideeën toe te lichten. Een open samenwerking waarin er prachtige resultaten kunnen ontstaan door een synergetisch effect. In dit blog volgen 4 tips om jouw empathisch vermogen te vergroten.

Tip 1: Werk aan je communicatieskills om empathisch te zijn

Shocker: misschien heb jij het idee een groot inlevingsvermogen te hebben, maar denkt je omgeving daar toch nét even anders over.

Je denkt: ‘Ik begrijp heus wel dat het vervelend is dat je collega een rotdag heeft [omdat ze haar auto in de prak heeft gereden/iets verkeerds heeft gegeten/haar goudvis gisteren is overleden], maar betekent dat nou echt dat ze vandaag die meeting niet voor kan bereiden?’

Je hebt dit ook tussen neus en lippen door even tegen haar gezegd. Dat hoefde wellicht niet eens, want je non-verbale communicatie zegt al genoeg. Rollende ogen, gezucht en gesteun: waar jij denkt dat je de situatie ‘heus wel begrijpt’, krijgt je collega dit gevoel waarschijnlijk niet echt…

Hoe je wel kunt laten blijken aan anderen dat je écht meeleeft? Hoewel ze soms moeilijk toe te passen zijn (wanneer je het niet kunt helpen en stiekem denkt: ‘Dan koop je morgen toch een nieuwe Guppie?’), is het de moeite waard om eens stil te staan bij deze simpele gesprekstechnieken:

Luister eerst naar de ander

Zonder eigen invulling, zonder vooroordelen, gewoon even écht luisteren. Welke problemen ervaart de ander? Welke gevoelens heeft diegene daarbij?

Negeer ‘het stemmetje’

Wanneer je het bovenstaande (écht luisteren) nog niet onder de knie hebt, zul je jezelf er gauw op betrappen door de ander heen te (willen) praten. De belangrijkste reden dat we vaak niet goed luisteren, is dat we te veel bezig zijn met onszelf. Na iedere zin die we horen, projecteren we hier gelijk onze eigen interpretatie op (die misschien helemaal niet overeenkomt met hoe de ander het bedoelt). Deze interpretaties kan allerlei associaties en gevoelens oproepen en allerlei gedachtes (stemmetjes) door ons hoofd laten gaan. Wanneer je niet open staat voor het volledige verhaal dat iemand verteld, zul je sneller het gevoel hebben hierop te ‘moeten’ reageren.

No way dat je dan nog écht kunt volgen wat de ander zegt.

Time je eigen verhaal

Hoewel iemand zich enorm begrepen kan voelen wanneer je NA het doen van zijn of haar verhaal vertelt dat jij ooit iets soortgelijks hebt meegemaakt (diegene kan hier leren van jouw ervaringen/oplossingen), zit iemand er meestal totaal niet op te wachten om onderbroken te worden met de problemen die een ander ooit ook heeft gehad. Laat staan om te horen hoeveel erger het bij jou eigenlijk was (heb jij je hier wel eens schuldig aan gemaakt?). Indirect zeg je dan eigenlijk: stel je niet zo aan, jouw verhaal stelt helemaal niet zo veel voor.

De persoon in kwestie zal zich verre van begrepen voelen en heeft er een nieuw zorgpunt bij: ik mag me niet meer zo aanstellen.

Niet wat je hoopt te bereiken, toch?

Tip 2: Maak het oefenen leuk!

Je empathisch vermogen vergroten kan op een hoop leuke manieren. Empathisch zijn en je kunnen inleven in de situatie van iemand anders heeft veel te maken met begrip. Begrip voor de mogelijke consequenties van de situatie, begrip voor het ontstaan ervan, of begrip voor de gevoelens die iemand op een bepaald moment ervaart.

Begrip start dus met een bepaalde vorm van kennis.

Kennis die je op allerlei manieren op kunt doen.

Kennismaken met allerlei soorten verschillende mensen, boeken lezen, documentaires kijken, misschien zelfs reizen om te leren over gedachtegoed in andere culturen.

Of gewoon een simpel gesprekje bij de koffieautomaat.

Tip 3: Empathie is niet alleen bedoeld voor mensen die je aardig vindt

Kost het voeren van een ‘empathisch gesprek’ je geen moeite met je beste vriendin, maar moet je bij die ene collega altijd extra hard je best doen om het gesprek leuk te houden?

Natuurlijk is het makkelijker om begripvol te zijn voor mensen die dicht bij je staan en die je liefhebt. Maar de kunst van het empathisch zijn ligt buiten deze comfort zone!

Van je baas die af en toe wat rot uit de hoek komt tot de premier die je op tv hoort spreken over zaken waar je het niet mee eens bent: allemaal verdienen ze op zijn tijd een beetje meer inlevingsvermogen en minder oordelen. Hoe zou het eigenlijk zijn om in hun schoenen te staan en met meerdere belangen te moeten werken?

The Golden Rule

Eigenlijk komen we hier weer uit bij The Golen Rule: behandel anderen en je omgeving zoals je zelf behandeld wilt worden. Want: zouden we de wereld niet een stukje mooier kunnen maken door ons écht in te leven in de ander en ons af te vragen hoe we hopen dat een ander ons in een bepaalde situatie zouden behandelen? Zouden we daarmee niet een hoop ellende kunnen voorkomen, van klein werkconflict tot impactvolle burgeroorlog?

Let op: emphathisch vermogen gaat om inleven, niet om goedkeuring. Ook als je het niet eens bent met de acties, gewoonten of uitspraken van een ander, doe je er goed aan om je te verplaatsen in de beweegredenen van die persoon. Met het inzetten van empathie bij mensen waarmee je over het algemeen wat meer ‘moeite’ hebt, kan je veel winst boeken door het voorkomen van grote en kleine conflicten.

Tip 4: engaged versus overengaged

Op het eerste gezicht misschien een onconventionele tip, die de andere adviezen een beetje lijkt tegen te spreken:

Denk aan jezelf. Verlies jezelf niet in de belevingswereld van een ander.

De truc zit hem in het bepalen: ben ik hier betrokken, of TE betrokken? Ben ik nog in staat om ‘uit de situatie te stappen’?

De eindverantwoordelijkheid bij de ander houden, in plaats van de problemen je eigen te maken. Oprecht met een ander meevoelen, zonder hier te lang in te blijven hangen.

Engaged zijn, maar niet overengaged.

Be More You kan je helpen je potentie te ontwikkelen

Wil je hulp bij deze zoektocht naar je potentie en indirect naar die van de mensen aan wie je leiding geeft? Dan heeft Be More You verschillende trainingen voor je. Deze bestaan niet alleen uit praten met je coach, maar maken ook gebruik van hedendaagse kennis van het brein en technologie. Je komt er zo achter welke patronen je tegenhouden om je potentie te benutten en werkt aan een snelle gedragsverandering. Zet de stap en haal het beste uit jezelf!

>> Bekijk onze trainingen

Wil je weten wat BrainRouting voor jou kan betekenen?

Doe de gratis zelfscan en krijg direct inzicht in jouw aandachtspunten.

Beoordeeld met een 9,3 door meer dan 1750 deelnemers.

"7 jaar later nog iedere dag profijt van 2 dagen training"

"Missie geslaagd: bevrijd van onnodige zelfkritiek!"

"Met veel minder hard werken meer bereiken"