Een manager is ook maar een mens! Je hebt weliswaar een voorbeeldrol voor de mensen aan wie je leidinggeeft, maar perfect ben je niet natuurlijk. Ook jij kunt je bijvoorbeeld ergeren aan anderen op je werk. Ook jij stoort je aan gedrag van anderen. Ook jij hebt wel eens een oordeel klaar.

Wanneer wordt jouw oordelen van anderen een last voor die ander en ook voor jezelf? Kun je een tunnelvisie ontwikkelen met alle gevolgen van dien? Waar komt snel oordelen vandaan? Hoe kun je er beter mee omgaan?

vooroordelen schuren plafond

Over vooroordelen, meningen en oordelen

Iedereen heeft vooroordelen en meningen. We vormen ons een beeld van de werkelijkheid op basis van onze voorkennis en voorkeuren. Als je dan nieuwe mensen ontmoet of in nieuwe situaties belandt, toets je onbewust het nieuwe aan het bestaande. In dit proces oordeel je anderen, zo is ons brein georganiseerd. Zie je iets in de lucht bewegen, dan denk je misschien eerst aan een vogel of vliegtuig. Iemand die dialect spreekt is een ‘domme boer’, iemand met een maatpak een ‘succesvolle CEO’, iemand met een bord ‘zwarte piet is racisme’ is een ‘toffe peer’ of ‘linkse elite’.

Vooroordelen en meningen hebben we allemaal. Als we ons daar bewust van zijn, kunnen we deze ook relativeren. ‘Hoe ik er tegenaan kijk is een vooroordeel/mening, het is geen feit’, dat inzicht kan helpen om open te blijven staan naar de ander en de wereld. Wat er in de lucht beweegt kan ook een drone of raket zijn. Iemand die dialect spreekt, kan ook een intelligente akkerbouwer of IT-professional zijn. Iemand in een maatpak kan ook een failliete ZZP’er zijn. Iemand met dat zwarte-piet-bord kan heel anders zijn dan je denkt.

Door onze vooroordelen en meningen te relativeren, houd je er afstand van. Je houdt afstand en stelt je vooroordeel en mening zo nodig bij op basis van je nieuwe ervaringen. Zo komt er ruimte voor een andere kijk op mensen en zaken.

Snel oordelen werkt beperkend

Wanneer je je eigen mening en je vooroordeel niet relativeert, komt er geen ruimte voor een andere kijk op mensen en zaken. Als je met vastgeroeste oordelen rondloopt over de ander en de wereld, loop je het risico je niet meer te ontwikkelen. Je gaat door met je eigen manier van leven en zoekt daar steeds bevestiging bij. Je gaat alleen nog om met gelijkgestemden en doet alles op dezelfde eigen beproefde manier.

Ontdek hoe je jouw ontwikkeling versnelt

Wil je meer weten over hoe onze trainingen jou kunnen helpen bij snel oordelen over anderen? Neem vandaag nog de stap naar verbetering en ontdek hoe we je op verschillende manieren in staat stellen bij het versneld zetten van je volgende ontwikkelstap:

Snel oordelen: waar komt het vandaan?

Vaak komen die vastgeroeste oordelen voort uit je jeugd. Je hebt ze min of meer eigen gemaakt en komt er moeilijk los van. Bewust zijn van die oorsprong in je jeugd, kan een eerste stap zijn.

twee medewerkers kijken naar een scherm

Snel oordelen, hoe uit zich dat in je werk?

Dit zijn typische gedachten van leidinggevenden die snel oordelen:

  • Mijn team is dom, ik moet ze alles voorkauwen
  • Experimenteren, dat past hier niet
  • Analyseren, dat past hier niet
  • Zij is een solist, valt niet mee samen te werken
  • Hij is autistisch, valt niet mee samen te werken
  • Alleen deze aanpak werkt goed, waarom pas je die niet toe
  • Die van de buitendienst doen altijd maar wat
  • Die van kantoor snappen het nooit

Welke gevolgen heeft snel oordelen voor het werk?

Als leidinggevende kan snel oordelen en daarin blijven hangen, je lelijk opbreken. Hieronder een paar gevolgen op een rij.

Je kunt een tunnelvisie ontwikkelen

Als je alleen maar vertrouwt op je eigen aanpak en niet open staat voor andere manieren om het werk aan te pakken, kun je een tunnelvisie ontwikkelen. Een tunnelvisie op werkgebied betekent dat je met oogkleppen op alleen maar je eigen ding doet. Met een tunnelvisie loop je serieus het gevaar van een burn out: veel leidinggevenden met kenmerken van een tunnelvisie gaan niet anders maar alleen nog harder werken en branden op.

Je demotiveert de mensen aan wie je leidinggeeft

Een baas die snel zijn oordeel klaar heeft, is niet iemand bij wie je als werknemer gemakkelijk binnenloopt en de kaarten op tafel legt. Sterker nog, de collega’s gaan je mogelijk mijden of spelen mooi weer als ze je spreken.

Ze kunnen ook achter je rug om over je gaan klagen. De sfeer die zo ontstaat, is demotiverend voor iedereen in het team. Het kan leiden tot meer ziekteverzuim en vertrek naar een andere werkkring.

laboratorium medewerker kijkt object

Leer met een open mind vanuit het heden te kijken

Ben jij iemand die snel oordeelt over anderen en loop je tegen de vervelende gevolgen daarvan aan? Dan kan een training van Be More You je helpen. In de training leer je met een open mind te kijken. Je hebt daardoor minder last van oordelen, meningen, allergische reacties op mensen of dat kritische stemmetje dat steeds vindt dat het beter of sneller moet.

In de training leer je ook in het nu te zijn. Dat helpt om los te komen van vastgeroeste patronen en oordelen uit het verleden. Zo kun je ontspannen reageren op de situatie die zich nú voordoet.

Wat kan Be More You voor je betekenen?

Be More You kan je helpen. We combineren de kracht van IT (voor datametingen, analyse en visualisatie) met inzichten uit neurowetenschappen (werking van een brein in balans) in onze trainingen. Door zichtbaar te maken wat er zich in de hersenen afspeelt, helpen we je het natuurlijk leervermogen van je brein gericht in te zetten. Doordat we het onzichtbaar zichtbaar en het onbewuste bewust maken helpen we je om echte ontwikkelstappen te zetten. Velen zijn je voorgegaan en zien verrassende resultaten. Tijdens je programma word je individueel begeleid door een coach. De technologie maakt het je coach mogelijk continu een oefensetting te creëren die je maximaal uitdaagt.

Reken af met vastgeroeste patronen en oordelen, investeer in jezelf!

Een manager is ook maar een mens! Je hebt weliswaar een voorbeeldrol voor de mensen aan wie je leidinggeeft, maar perfect ben je niet natuurlijk. Ook jij kunt je bijvoorbeeld ergeren aan anderen op je werk. Ook jij stoort je aan gedrag van anderen. Ook jij hebt wel eens een oordeel klaar.

Wanneer wordt jouw oordelen van anderen een last voor die ander en ook voor jezelf? Kun je een tunnelvisie ontwikkelen met alle gevolgen van dien? Waar komt snel oordelen vandaan? Hoe kun je er beter mee omgaan?

vooroordelen schuren plafond

Over vooroordelen, meningen en oordelen

Iedereen heeft vooroordelen en meningen. We vormen ons een beeld van de werkelijkheid op basis van onze voorkennis en voorkeuren. Als je dan nieuwe mensen ontmoet of in nieuwe situaties belandt, toets je onbewust het nieuwe aan het bestaande. In dit proces oordeel je anderen, zo is ons brein georganiseerd. Zie je iets in de lucht bewegen, dan denk je misschien eerst aan een vogel of vliegtuig. Iemand die dialect spreekt is een ‘domme boer’, iemand met een maatpak een ‘succesvolle CEO’, iemand met een bord ‘zwarte piet is racisme’ is een ‘toffe peer’ of ‘linkse elite’.

Vooroordelen en meningen hebben we allemaal. Als we ons daar bewust van zijn, kunnen we deze ook relativeren. ‘Hoe ik er tegenaan kijk is een vooroordeel/mening, het is geen feit’, dat inzicht kan helpen om open te blijven staan naar de ander en de wereld. Wat er in de lucht beweegt kan ook een drone of raket zijn. Iemand die dialect spreekt, kan ook een intelligente akkerbouwer of IT-professional zijn. Iemand in een maatpak kan ook een failliete ZZP’er zijn. Iemand met dat zwarte-piet-bord kan heel anders zijn dan je denkt.

Door onze vooroordelen en meningen te relativeren, houd je er afstand van. Je houdt afstand en stelt je vooroordeel en mening zo nodig bij op basis van je nieuwe ervaringen. Zo komt er ruimte voor een andere kijk op mensen en zaken.

Snel oordelen werkt beperkend

Wanneer je je eigen mening en je vooroordeel niet relativeert, komt er geen ruimte voor een andere kijk op mensen en zaken. Als je met vastgeroeste oordelen rondloopt over de ander en de wereld, loop je het risico je niet meer te ontwikkelen. Je gaat door met je eigen manier van leven en zoekt daar steeds bevestiging bij. Je gaat alleen nog om met gelijkgestemden en doet alles op dezelfde eigen beproefde manier.

Ontdek hoe je jouw ontwikkeling versnelt

Wil je meer weten over hoe onze trainingen jou kunnen helpen bij snel oordelen over anderen? Neem vandaag nog de stap naar verbetering en ontdek hoe we je op verschillende manieren in staat stellen bij het versneld zetten van je volgende ontwikkelstap:

Snel oordelen: waar komt het vandaan?

Vaak komen die vastgeroeste oordelen voort uit je jeugd. Je hebt ze min of meer eigen gemaakt en komt er moeilijk los van. Bewust zijn van die oorsprong in je jeugd, kan een eerste stap zijn.

twee medewerkers kijken naar een scherm

Snel oordelen, hoe uit zich dat in je werk?

Dit zijn typische gedachten van leidinggevenden die snel oordelen:

  • Mijn team is dom, ik moet ze alles voorkauwen
  • Experimenteren, dat past hier niet
  • Analyseren, dat past hier niet
  • Zij is een solist, valt niet mee samen te werken
  • Hij is autistisch, valt niet mee samen te werken
  • Alleen deze aanpak werkt goed, waarom pas je die niet toe
  • Die van de buitendienst doen altijd maar wat
  • Die van kantoor snappen het nooit

Welke gevolgen heeft snel oordelen voor het werk?

Als leidinggevende kan snel oordelen en daarin blijven hangen, je lelijk opbreken. Hieronder een paar gevolgen op een rij.

Je kunt een tunnelvisie ontwikkelen

Als je alleen maar vertrouwt op je eigen aanpak en niet open staat voor andere manieren om het werk aan te pakken, kun je een tunnelvisie ontwikkelen. Een tunnelvisie op werkgebied betekent dat je met oogkleppen op alleen maar je eigen ding doet. Met een tunnelvisie loop je serieus het gevaar van een burn out: veel leidinggevenden met kenmerken van een tunnelvisie gaan niet anders maar alleen nog harder werken en branden op.

Je demotiveert de mensen aan wie je leidinggeeft

Een baas die snel zijn oordeel klaar heeft, is niet iemand bij wie je als werknemer gemakkelijk binnenloopt en de kaarten op tafel legt. Sterker nog, de collega’s gaan je mogelijk mijden of spelen mooi weer als ze je spreken.

Ze kunnen ook achter je rug om over je gaan klagen. De sfeer die zo ontstaat, is demotiverend voor iedereen in het team. Het kan leiden tot meer ziekteverzuim en vertrek naar een andere werkkring.

laboratorium medewerker kijkt object

Leer met een open mind vanuit het heden te kijken

Ben jij iemand die snel oordeelt over anderen en loop je tegen de vervelende gevolgen daarvan aan? Dan kan een training van Be More You je helpen. In de training leer je met een open mind te kijken. Je hebt daardoor minder last van oordelen, meningen, allergische reacties op mensen of dat kritische stemmetje dat steeds vindt dat het beter of sneller moet.

In de training leer je ook in het nu te zijn. Dat helpt om los te komen van vastgeroeste patronen en oordelen uit het verleden. Zo kun je ontspannen reageren op de situatie die zich nú voordoet.

Wat kan Be More You voor je betekenen?

Be More You kan je helpen. We combineren de kracht van IT (voor datametingen, analyse en visualisatie) met inzichten uit neurowetenschappen (werking van een brein in balans) in onze trainingen. Door zichtbaar te maken wat er zich in de hersenen afspeelt, helpen we je het natuurlijk leervermogen van je brein gericht in te zetten. Doordat we het onzichtbaar zichtbaar en het onbewuste bewust maken helpen we je om echte ontwikkelstappen te zetten. Velen zijn je voorgegaan en zien verrassende resultaten. Tijdens je programma word je individueel begeleid door een coach. De technologie maakt het je coach mogelijk continu een oefensetting te creëren die je maximaal uitdaagt.

Reken af met vastgeroeste patronen en oordelen, investeer in jezelf!

Wil je weten wat BrainRouting voor jou kan betekenen?

Doe de gratis zelfscan en krijg direct inzicht in jouw aandachtspunten.

Beoordeeld met een 9,3 door meer dan 1750 deelnemers.

"7 jaar later nog iedere dag profijt van 2 dagen training"

"Missie geslaagd: bevrijd van onnodige zelfkritiek!"

"Met veel minder hard werken meer bereiken"