Stress verminderen: 5 tips

Marco Karman

Stress is – zeker vandaag de dag – een belangrijke reden waarom mensen niet optimaal kunnen presteren, vandaar dat er zoveel nadruk wordt gelegd op het verminderen van stress. Maar wat is stress eigenlijk en wat kun je zelf doen om minder negatieve gevolgen van stress te ervaren?

Wat is stress?

Stress is het gevoel hebben dat er meer van je gevraagd wordt, dan je kunt geven. Het is een gevoel van spanning, waardoor je niet zo goed kunt functioneren als anders.

Een zekere mate van spanning kan soms je prestaties verbeteren (leestip: 'Dit zal ervoor zorgen dat je stress op een andere manier bekijkt'), maar teveel spanning werkt averechts. Zeker als het gedurende een langere tijd aanhoudt, want op een gegeven moment is de koek op. Je kunt dan zelfs overspannen raken of een burn-out krijgen. Het is dus belangrijk om stress zoveel mogelijk te verminderen en ervoor te zorgen dat je niet mentaal of fysiek uitgeput raakt.

Kenmerken van teveel stress

Kenmerken van teveel stress kunnen zich fysiek, cognitief, emotioneel en in gedrag uiten. Veel gehoorde klachten bij teveel stress zijn: vermoeidheid, piekeren, twijfelen, gevoel van ‘watten in het hoofd’, snel afgeleid zijn, moeite met concentreren, snel emotioneel, pijn in de nek of schouders, maagklachten, kort lontje, geen zin meer hebben in sociale activiteiten en zo zijn er nog een aantal voorbeelden te noemen.

Herken je één of meer van deze kenmerken bij jezelf? Dan kan het goed zijn om jouw stress te verminderen. Hieronder lees je vijf tips die je meteen kunt toepassen.

Tip 1: Een gezonde geest in een gezond lichaam

Zorg voor goede voeding, drink regelmatig water, neem genoeg rust en beweeg voldoende. Hoe gezonder jouw lijf is, des te groter de draagkracht. Een goede weerstand zorgt ervoor dat je ook snel weer herstelt.

Tip 2: Balans tussen inspanning en ontspanning

Zorg voor een goede balans tussen inspanning en ontspanning. Neem regelmatig pauzes. Eet je lunch niet achter je bureau, maar maak een wandelingetje. Kom minimaal elk uur even van je plek af. De boog kan niet altijd gespannen staan. Als je weer ontspannen bent, kun je daarna weer met frisse moed verder. Dit werkt vele malen beter dan ‘doorgaan tot het gaatje’.

Tip 3: Leer je eigen stress-signalen (her)kennen

Ieder lijf heeft zijn eigen signalen om aan te geven dat er teveel stress aanwezig is. Hoe beter en hoe eerder je deze kunt herkennen, des te sneller en gerichter je kunt ingrijpen. Deze signalen zijn te vergelijken met een rood stoplicht. Omdat we deze signalen vaak niet kennen (of nog erger: niet serieus nemen) rijden we regelmatig door zo’n rood stoplicht. Dat gaat soms goed, maar niet voor altijd. Vandaar dat het belangrijk is je eigen stress-signalen te leren kennen. Je kunt dan vroeg ingrijpen en stress verminderen.

Voorbeelden van stress-signalen zijn: een trillend spiertje bij je oog, een oude blessure die gaat opspelen, je sportles afzeggen omdat je nog werk te doen hebt, ’s morgens met moeite je bed uitkomen, meer gaan eten (of juist minder), je snel irriteren aan dingen, thuis makkelijk ruzie krijgen, last van je maag hebben, vroeg van je werk weg willen, etc. Bedenk eens: wat zijn jouw stress-signalen?

Ontdek hoe je jouw ontwikkeling versnelt

Wil je meer weten over hoe onze trainingen jou kunnen helpen bij het verminderen van stress?
Neem vandaag nog de stap naar verbetering en ontdek hoe we je op verschillende manieren in staat stellen bij het versneld zetten van je volgende ontwikkelstap:

Tip 4: Zorg voor een gezonde ontlading van stress

Al die stress en spanning die wordt opgebouwd in je lijf, moet er ook weer uit. Dat maakt sporten een goede stress-ontlader. Ook een stuk fietsen of wandelen of even flink in de tuin bezig gaan kan al heel veel bijdragen. Eigenlijk doet alles waar je een beetje van gaat zweten je goed om stress te verminderen.

Oeroude stress

Dat beweging stress kan verminderen is een overblijfsel van een heel oud mechanisme. In de oertijd tijdens de jacht waren de mensen heel alert. We hadden een hoog spanningsniveau, want achter elke boom kon zich een wild beest verschuilen. Of we moesten heel voorzichtig en met uiterste concentratie een prooi benaderen. Daarna kwam altijd de ontlading: het gevecht. En de ontspanning: een flinke vleesbout eten bij het kampvuur. Deze ontlading, deze fysieke inspanning, is voor je brein een teken dat de periode van stress en spanning voorbij is. Je brein zet je spieren en organen aan het werk om te herstellen, zodat je weer klaar bent voor een volgende jachtronde.

Moderne stress

Tegenwoordig gaan we niet meer op jacht. We halen onze voeding gewoon bij de supermarkt. Toch zorgen alle kleine en grote dagelijkse ergernissen wel voor een opbouw van spanning en stress. Na het werk komen we thuis en ploffen we op de bank. Geen ontlading dus! Je brein weet niet waar het aan toe is en je lijf herstelt niet goed. Hierdoor kun je ook minder goed slapen en de volgende morgen ben je niet klaar voor een nieuwe ronde. Door na het werk te gaan sporten of bewegen helpt je jouw lijf beter en sneller te herstellen. Zorg dus voor een gezonde fysieke ontlading van stress, zodat de stress kan verminderen.

Tip 5: Pak de oorzaak van stress aan

Stress komt niet zo maar uit de lucht vallen. Vaak zijn er duidelijke oorzaken die veel stress opleveren. Bijvoorbeeld: je kunt niet goed met je baas overweg, je hebt een conflict met een collega, je vindt je werk niet leuk, je werk is te moeilijk (of juist te makkelijk!), de werkdruk is te hoog, je kunt je ideeën niet kwijt, er gaan thuis dingen niet goed, enzovoort. Soms zijn dit tijdelijke situaties die je moet uitzitten of waar je concrete actie op kunt ondernemen. Het kan ook zijn dat we zelf de oorzaak van onze stress zijn. Bijvoorbeeld door de aanwezigheid van persoonlijke eigenschappen die zorgen voor veel stress. Bijvoorbeeld perfectionisme, een (te) groot verantwoordelijkheidsgevoel, negatief denken, alleen maar kritisch zijn, altijd bereikbaar willen zijn (technostress), haantje de voorste willen zijn of alles zelf willen doen. Het is belangrijk om de oorzaak aan te pakken, hierdoor kun je je stress verminderen!

Kom in actie!

Kortom, we hebben stress in bepaalde mate nodig als mens. Een teveel aan stress is echter voor veel mensen een probleem. De negatieve gevolgen van de spanningen (fysiek en mentaal) belemmeren dagdagelijkse leven, zakelijk en/of privé. Probeer deze stress te verminderen, aan de hand van mijn tips! 

Vrijblijvende afspraak inplannen met Marco Karman - Founder Be More You

Wil je weten hoe je jouw vraagstuk met onze methode aanpakt? In een vrijblijvend gratis adviesgesprek ben ik je luisterend oor en krijg je van mij een aantal tips waarmee je direct aan de slag kunt. Daarnaast bespreken we hoe je jouw vraagstuk met onze methode versneld oplost. Je kunt dit gesprek zelf inplannen in mijn agenda:

Onze trainingen

Ben je geïnspireerd geraakt door deze blog en wil je meer weten over hoe onze methodes en trainingen jou of je organisatie kunnen helpen? Of je nu zoekt naar persoonlijke ontwikkeling, efficiënter werken, of het verbeteren van teamdynamiek, wij hebben de expertise en tools om je naar het volgende niveau te tillen. Ontdek hoe je met onze op maat gemaakte oplossingen jouw specifieke uitdagingen aanpakt Neem vandaag nog de stap naar verbetering en ontdek hoe we je op verschillende manieren in staat stellen bij het versneld zetten van je volgende ontwikkelstap.

Deel dit artikel in je netwerk:

Hoe doorbreek je ineffectieve ingesleten patronen snel en definitief?

Ontdek wat heeft je brein te maken met persoonlijk leiderschap en jouw gedrag als professional. 

Download nu onze gratis whitepaper.

Versnelde ontwikkeling van persoonlijk leiderschap in 2 dagen. 

Het fundament van iedere ontwikkelstap is het doorbreken van niet helpende patronen.
Exclusieve executive coaching in combinatie met het trainen van je hersenactiviteit.

Beoordeeld met een 9,3 door 1250+ deelnemers

Ik vind het effect van deze training op mezelf, mijn privé– en zakelijke omgeving ronduit verbluffend. Hierdoor komen de kwaliteiten van alle medewerkers veel meer tot hun recht en worden er betere resultaten behaald binnen ons bedrijf. Dit terwijl het op dit moment in mijn leven drukker is dan ooit tevoren. Van mijn gezin hoor ik ook dat ik “echt thuis” ben (in plaats van verzonken in gedachten of aan het werk).

Piet van Vugt 

CEO Pink Elephant

Piet van Vugt

De belangrijkste doelstelling voor mijn training was om meer voldoening te halen uit de kwaliteit van het door mij geleverde werk. Ik ervaar nu iedere keer weer dat de weg naar negatieve gedachten definitief is afgesloten.

Ik geniet van complimenten van anderen en reflecteer mijn eigen functioneren nu veel objectiever. Missie geslaagd: bevrijd van onnodige zelfkritiek!

Monique Ooms

Gespreksleider
en tekstschrijver

Ik heb een beter en breder inzicht gekregen in wat er om me heen gebeurt en hoe ik daar mee om kan gaan. Hierdoor reageer en acteer ik bewust, maar door de training inmiddels ook vanzelf anders in bepaalde situaties dan voor de trainingen. Hierdoor heb ik meer rust voor mezelf gecreëerd en kan ik beter dingen loslaten.

Frank van Donk

Directeur
Schadegarant

Directeur Schadegarant

Vooraf was ik kritisch over een dergelijke training.. Achter heeft de investering van twee dagen ‘BrainRouting’ mij directe meerwaarde geleverd. Direct trainen op je brein is verbazingwekkend verhelderend. Het was inspirerend, vernieuwend en confronterend.

Eelco Liebrand 
Group HRD Manager

Royal Boon Edam

Pjotr Hoekstra

Naar de essentie: voelen, ervaren, realiseren i.p.v. denken. De rest is bijzaak. Dit is het fundament van echt zelfinzicht en transformatie.


Yuri van Geest 
Co-owner

Exponential Organisations

Yuri van Geest

De trainingen hebben mijn leven op veel vlakken positief veranderd. In de trainingen heb ik geleerd om mijzelf niet te verliezen op het moment dat er iets gebeurt, bijvoorbeeld als ik met iemand samenwerk.

Jonathan van Melle
Programma manager
Intercultural Learning Lab

Jonathan van Melle

Wat levert een Be More You training je op?

Gerichte energie en aandacht

Focus op het hier en nu

Rust in je hoofd

Helderheid en kracht

Zelfvertrouwen en effectiviteit

Betere keuzes maken