Stress verminderen: hoe ga je om met prikkels en werkdruk

Marco Karman

Stress. We hebben het allemaal. Het hoort bij het leven, en helemaal bij het moderne leven. De hoeveelheid prikkels die we krijgen te verwerken in deze informatiemaatschappij, groeit met het jaar. Hoeveel prikkels heb jij vandaag al binnen gekregen in je hoofd?

Heb je gemerkt dat er prikkels bij zijn die je gespannen maken? Dat is stress. Stress kan heel nuttig zijn, maar te veel stress kan je ziek maken. Als leidinggevende heb je met veel prikkels en mogelijke stress te maken op je werk, naast de druk die ook privé langs kan komen. Hoe kun je daar beter mee omgaan? Daarover gaat dit artikel. Eerst duiken we in de achtergronden van stress.

Man met hand voor zijn gezicht en ogen gesloten

Hoe ontstaat stress?

Vroeger liep de homo sapiens rond op de savanne, als jager-verzamelaar. Daar moest je steeds op je hoede zijn voor bedreigende situaties, een wolf van links, een slang van rechts. Stress is daar een reactie op. Stress helpt op de savanne om te vluchten, te vechten of te verstijven, om zo het gevaar te bezweren.

Die manier van reageren zit nog steeds in onze genen. We willen nog steeds net als onze voorouders vluchten of vechten of verstijven bij gevaar. Alleen zijn de wolf en de slang nu veranderd in andere gevaren: de stressfactoren van deze tijd.

Stresshormoon cortisol

Nog steeds reageren ons brein en ons lichaam razendsnel op mogelijke gevaren. Het zenuwstelsel zet je spieren in werking. Die spannen zich aan en je bloeddruk en hartslag gaan omhoog, waardoor je je hart voelt bonzen in je borstkas.

De pupillen verwijden zich. Je bloed wordt onttrokken aan je organen en naar de spieren gestuurd. Een klier in je brein maakt het stresshormoon cortisol. Cortisol maakt energie vrij om de situatie aan te gaan.

man in de trein kijkend op een telefoon

Stressreactie zit in de genen

Deze stressreactie op dreigend gevaar is in wezen positief. Het helpt ons als we de weg oversteken en plotseling moeten wegspringen voor die grote bus. Alleen, dankzij onze genen reageren we ook gestrest op psychische bedreigingen, die (in de meeste gevallen) niet levensbedreigend zijn maar wel ons lichaam en brein op scherp zetten.

Privé kun je denken aan zorgen over geld, je gezondheid, de kinderen, de auto, je hypotheek. En in werksituaties kun je denken aan die presentatie voor een volle zaal, dat rapport dat nog af moet, of die taakstelling voor volgend jaar.

Een beroemde stressonderzoeker, Robert Sapolsky, zegt het zo met een knipoog:
‘Essentially, we humans live well enough and long enough, and are smart enough, to generate all sorts of stressful events purely in our heads.’

Wat zijn de gevolgen van stress?

Een beetje stress is dus nuttig. Het maakt dat je goed alert bent en snel reageert. Na de spannende situatie vloeit de stress weer weg en herstellen lichaam en geest. Maar soms wordt er te veel van je gevraagd of wil je te veel. Je kunt dan het gevoel krijgen altijd gestrest te zijn. Dan wordt stress een probleem en kun je er ziek van worden.
Klachten die horen bij veel stress zijn deze:

  • moe, weinig energie
  • snel emotioneel (geïrriteerd, boos, huilen)
  • somber, weinig of niet meer lachen
  • vergeetachtig
  • moeite met slapen
  • fysieke klachten: hoofdpijn, maagklachten, nek- of rugklachten, sneller verkouden of grieperig
  • verder is er een risico op hart- en vaatziekten

De gezondheidsklachten kunnen nog erger worden, doordat gestreste mensen ook vaak ongezonder leven. Denk aan weer of meer roken, ongezonder eten, meer alcohol drinken of minder bewegen.

man in bed liggend voor laptop

Hoe kun je stress verminderen?

Je hebt een veeleisende baan. Je moet telkens scherp zijn om de uitdagingen aan te gaan en risico’s te hanteren. Die druk kan leiden tot werkstress. Hoe je daarmee omgaat, bepaalt voor een belangrijk deel of je wel of niet last hebt van stress. Zoals in dit voorbeeld.

Alida (45) en Jos (32)

Alida en Jos zijn projectmanagers bij een IT bedrijf. Ze hebben als duo de opdracht gekregen een intern team aan te sturen om een miljoenenproject van de grond te krijgen. De werkdruk is hoog, gedurende een paar maanden is overwerk nodig vanwege een harde deadline. Jos heeft veel last van stress. Hij stelt zich voor wat er allemaal kan gebeuren als het niet lukt. Hij ligt soms halve nachten wakker.

Alida staat ook op scherp, maar straalt ook energie en ontspanning uit. Tijdens een bilat vraagt Jos hoe ze zo relaxed kan blijven. ‘Het maakt me eigenlijk niet uit’, zegt Alida, ‘wat het resultaat wordt. De aarde blijft wel draaien. Ik ga er gewoon 100% voor en geniet van het proces.’ Jos vraagt zich af of hij er ooit zo mee kan omgaan.

Stress verminderen heb je voor een groot deel zelf in de hand. Relativeren van de problemen helpt. Niet elk ‘gevaar’ is een wolf of slang.
Maar er zijn ook andere praktische manieren om beter met stress om te gaan.

  • Probeer samen met mensen die je vertrouwt, je klachten door de werkdruk te bespreken
  • Ook opschrijven van je klachten en gedachten kan helpen
  • Zorg voor voldoende ontspanning door te bewegen en ontspannende activiteiten
  • Zorg voor goede voeding
  • Probeer ontspanningsoefeningen of mindfulness


Stress verminderen met breintraining van Be More You

Blijf je stress klachten houden ondanks alle goede adviezen en pogingen? Dan is de kans groot dat je gedrag je in de weg zit. Je reageert op een ongezonde manier op prikkels en spanningen. Waar sta je jezelf in de weg? Hoe kom je af van ineffectief gedrag? Hoe kun je het roer omgooien en zo weer ontspannener met je werk en privé situaties omgaan?

Daar helpt Be More You je graag bij. Tijdens onze trainingen focussen we ons op jouw gewenste gedragsverandering door coaching en data te combineren. We meten je hersenactiviteit, waardoor je onderbewuste gedrag zichtbaar wordt. Je maakt gebruik van een bewezen methode met al honderden tevreden klanten. Dat levert voor veel deelnemers verrassende inzichten op. Je kunt er meteen mee aan de slag.

Vrijblijvende afspraak plannen

marco karman

Wil je weten hoe je jouw vraagstuk (persoonlijke ontwikkeling) met onze methode aanpakt? In een vrijblijvend gratis adviesgesprek ben ik jouw luisterend oor en krijg je van mij een aantal tips waarmee je direct aan de slag kunt. Daarnaast bespreken we hoe je jouw vraagstuk met onze methode versneld oplost. Je kunt dit gesprek zelf inplannen in mijn agenda:

Afspraak inplannen

Deel dit artikel in je netwerk:

Hoe doorbreek je ineffectieve ingesleten patronen snel en definitief?

Ontdek wat heeft je brein te maken met persoonlijk leiderschap en jouw gedrag als professional. 

Download nu onze gratis whitepaper.

Versnelde ontwikkeling van persoonlijk leiderschap in 2 dagen. 

Het fundament van iedere ontwikkelstap is het doorbreken van niet helpende patronen.
Exclusieve executive coaching in combinatie met het trainen van je hersenactiviteit.

Beoordeeld met een 9,3 door 1250+ deelnemers

Ik vind het effect van deze training op mezelf, mijn privé– en zakelijke omgeving ronduit verbluffend. Hierdoor komen de kwaliteiten van alle medewerkers veel meer tot hun recht en worden er betere resultaten behaald binnen ons bedrijf. Dit terwijl het op dit moment in mijn leven drukker is dan ooit tevoren. Van mijn gezin hoor ik ook dat ik “echt thuis” ben (in plaats van verzonken in gedachten of aan het werk).

Piet van Vugt 

CEO Pink Elephant

Piet van Vugt

De belangrijkste doelstelling voor mijn training was om meer voldoening te halen uit de kwaliteit van het door mij geleverde werk. Ik ervaar nu iedere keer weer dat de weg naar negatieve gedachten definitief is afgesloten.

Ik geniet van complimenten van anderen en reflecteer mijn eigen functioneren nu veel objectiever. Missie geslaagd: bevrijd van onnodige zelfkritiek!

Monique Ooms

Gespreksleider
en tekstschrijver

Ik heb een beter en breder inzicht gekregen in wat er om me heen gebeurt en hoe ik daar mee om kan gaan. Hierdoor reageer en acteer ik bewust, maar door de training inmiddels ook vanzelf anders in bepaalde situaties dan voor de trainingen. Hierdoor heb ik meer rust voor mezelf gecreëerd en kan ik beter dingen loslaten.

Frank van Donk

Directeur
Schadegarant

Directeur Schadegarant

Vooraf was ik kritisch over een dergelijke training.. Achter heeft de investering van twee dagen ‘BrainRouting’ mij directe meerwaarde geleverd. Direct trainen op je brein is verbazingwekkend verhelderend. Het was inspirerend, vernieuwend en confronterend.

Eelco Liebrand 
Group HRD Manager

Royal Boon Edam

Pjotr Hoekstra

Naar de essentie: voelen, ervaren, realiseren i.p.v. denken. De rest is bijzaak. Dit is het fundament van echt zelfinzicht en transformatie.


Yuri van Geest 
Co-owner

Exponential Organisations

Yuri van Geest

De trainingen hebben mijn leven op veel vlakken positief veranderd. In de trainingen heb ik geleerd om mijzelf niet te verliezen op het moment dat er iets gebeurt, bijvoorbeeld als ik met iemand samenwerk.

Jonathan van Melle
Programma manager
Intercultural Learning Lab

Jonathan van Melle

Wat levert een Be More You training je op?

Gerichte energie en aandacht

Focus op het hier en nu

Rust in je hoofd

Helderheid en kracht

Zelfvertrouwen en effectiviteit

Betere keuzes maken