Meer geluk door dankbaarder te zijn?

Marco Karman

Dankbaarheid. Een thema dat in de Verenigde Staten zo belangrijk is dat er een speciale feestdag aan is gewijd: Thanksgiving. In onze Europese oren klinkt het Amerikaanse “I’m so grateful” weleens wat overdreven aan. Toch mogen we een voorbeeld nemen aan de dankbare instelling, onderzoek wijst namelijk uit dat dankbaarheid bijdraagt aan het vergroten van het gevoel van geluk. In dit blog helpen we je een handje op weg met 8 tips.

Tip 1: Schrijf het van je af

Neem dagelijks 5 minuutjes de tijd om dingen op te schrijven waarvoor je dankbaar bent. Dit mag van alles zijn, van heel klein of “onbenullig” tot heel groot en impactvol. Start met wat je als eerste te binnen schiet en work from there.

Tip 2: Onthoud de mindere tijden

Een simpel trucje om dankbaarder en gelukkiger te zijn, is om de mindere tijden die je ooit hebt ervaren niet te vergeten. Je kunt waarschijnlijk veel positiever naar je huidige situatie kijken, wanneer je deze naast een moeilijker verleden ziet. Het contrast moedigt je aan om dankbaar te zijn!

Tip 3: Drie vragen

Denk aan iemand die je kent. Vraag je eerst af wat je van diegene hebt ontvangen, in de brede zin van het woord. Vraag je vervolgens af wat jij diegene hebt gegeven. Denk tenslotte na over of je wel eens problemen voor de ander hebt veroorzaakt. Dit kan ertoe leiden dat je erachter komt dat een ander je beter heeft behandeld dan je in eerste instantie dacht. Ze hebben eigenlijk iets van je tegoed.

Tip 4: Gebruik je zintuigen

De meeste mensen zeggen vooral dankbaar te zijn voor hun gezondheid. Als dat zo is, kom dan vooral weer in contact met je eigen zintuigen door volledig open te staan voor je omgeving door alle zintuigen in te schakelen. Kijk, raak aan, proef, luister en ruik. Ervaar de wereld om je heen en wees dankbaar voor wat je ontvangt.

Tip 5: Zorg voor reminders

Vaak nemen we ons voor om meer mindful en dankbaar te zijn, maar komen we er na een aantal uren/dagen/weken achter dat het goede voornemen weer een beetje is weggezakt. Plaats daarom herinneringen voor jezelf in je directe omgeving: een post-it op de koelkast/badkamerspiegel/laptop doet al wonderen!

Tip 6: Denk het juiste

We hebben allemaal zogenaamde automatische gedachten, die impact maken. Wat als je de hele dag denkt ‘Mijn leven is een cadeautje!’?

Iets te?

Oké, wat denk je van: ‘Iedere dag is een verrassing’?

Tip 7: Wees dankbaar naar iedereen

Ook je ‘vijanden’. Dit vraagt ongetwijfeld wat creativiteit en oefening, maar probeer het eens.

Tip 8: Zeg ‘dankjewel’.

Zo simpel kan het zijn.

Dankbaarheid is een goede tool om in te zetten op weg naar meer geluk.

Deel dit artikel in je netwerk:

Hoe doorbreek je ineffectieve ingesleten patronen snel en definitief?

Ontdek wat heeft je brein te maken met persoonlijk leiderschap en jouw gedrag als professional. 

Download nu onze gratis whitepaper.

Versnelde ontwikkeling van persoonlijk leiderschap in 2 dagen. 

Het fundament van iedere ontwikkelstap is het doorbreken van niet helpende patronen.
Exclusieve executive coaching in combinatie met het trainen van je hersenactiviteit.

Beoordeeld met een 9,3 door 1250+ deelnemers

Ik vind het effect van deze training op mezelf, mijn privé– en zakelijke omgeving ronduit verbluffend. Hierdoor komen de kwaliteiten van alle medewerkers veel meer tot hun recht en worden er betere resultaten behaald binnen ons bedrijf. Dit terwijl het op dit moment in mijn leven drukker is dan ooit tevoren. Van mijn gezin hoor ik ook dat ik “echt thuis” ben (in plaats van verzonken in gedachten of aan het werk).

Piet van Vugt 

CEO Pink Elephant

Piet van Vugt

De belangrijkste doelstelling voor mijn training was om meer voldoening te halen uit de kwaliteit van het door mij geleverde werk. Ik ervaar nu iedere keer weer dat de weg naar negatieve gedachten definitief is afgesloten.

Ik geniet van complimenten van anderen en reflecteer mijn eigen functioneren nu veel objectiever. Missie geslaagd: bevrijd van onnodige zelfkritiek!

Monique Ooms

Gespreksleider
en tekstschrijver

Ik heb een beter en breder inzicht gekregen in wat er om me heen gebeurt en hoe ik daar mee om kan gaan. Hierdoor reageer en acteer ik bewust, maar door de training inmiddels ook vanzelf anders in bepaalde situaties dan voor de trainingen. Hierdoor heb ik meer rust voor mezelf gecreëerd en kan ik beter dingen loslaten.

Frank van Donk

Directeur
Schadegarant

Directeur Schadegarant

Vooraf was ik kritisch over een dergelijke training.. Achter heeft de investering van twee dagen ‘BrainRouting’ mij directe meerwaarde geleverd. Direct trainen op je brein is verbazingwekkend verhelderend. Het was inspirerend, vernieuwend en confronterend.

Eelco Liebrand 
Group HRD Manager

Royal Boon Edam

Pjotr Hoekstra

Naar de essentie: voelen, ervaren, realiseren i.p.v. denken. De rest is bijzaak. Dit is het fundament van echt zelfinzicht en transformatie.


Yuri van Geest 
Co-owner

Exponential Organisations

Yuri van Geest

De trainingen hebben mijn leven op veel vlakken positief veranderd. In de trainingen heb ik geleerd om mijzelf niet te verliezen op het moment dat er iets gebeurt, bijvoorbeeld als ik met iemand samenwerk.

Jonathan van Melle
Programma manager
Intercultural Learning Lab

Jonathan van Melle

Wat levert een Be More You training je op?

Gerichte energie en aandacht

Focus op het hier en nu

Rust in je hoofd

Helderheid en kracht

Zelfvertrouwen en effectiviteit

Betere keuzes maken