Page content

Je ‘vissenbrein’ boosten om tóch goed om te gaan met stress: het kan!

article content

Je ‘vissenbrein’ boosten om tóch goed om te gaan met stress: het kan!

“Als het op stress aankomt, hebben we het brein van een vis” – Quote Volkskrant

Begin februari verscheen er een artikel in de Volkskrant dat stelt dat we als mens duidelijk niet in staat zijn om goed om te gaan met alle stressoren uit onze steeds drukker wordende levens. Ook in het NRC vonden we een soortgelijk artikel. Mentale problemen als depressie en burn-out komen vaker en vaker voor: ons stresssysteem schiet tekort en mensen van allerlei leeftijden gaan steeds vaker gebukt onder de gevolgen van stress. De cijfers zijn schokkend. 1 op de 15 jongeren kampt met depressiviteit, 1,1 miljoen Nederlanders gebruikte in 2014 antidepressiva (dit aantal groeit jaarlijks met 3%) en 1 op de 7 werknemers heeft last van burn-outklachten. Hier gaat iets goed mis.

Het stressysteem zal voorlopig niet veranderen, daarvoor verloopt evolutie te traag. Daarbij zal de hoeveelheid stressoren waarmee wij als mens worden omringd worden ook niet zomaar slinken. De conclusie van het artikel? Er is op dit moment geen pasklare oplossing voor ons haperende stresssysteem. Aanpassingen maken in je dagelijks leven en begrijpen dat we allemaal ‘imperfecte mutanten’ zijn: dat is wat we het beste kunnen doen.

Hier weiger ik me bij neer te leggen.

Ik zie en hoor namelijk dagelijks dat het anders kan en gun dit iedereen. De oplossing vinden we op dezelfde plek als waar het probleem ontstaat: in ons brein.

Stress en je brein

Ontdekkingen in de neurowetenschappen hebben veel inzichten opgeleverd in het menselijk functioneren en welbevinden. Er is duidelijk geworden dat het brein een uiterst belangrijke kwaliteit bezit, neuroplasticiteit, die het mogelijk maakt om te leren van en te ontwikkelen op basis van opgedane ervaringen. Tevens bevindt er zich in het brein een gedeelte, de amygdala, dat primair bedoeld is om ons te beschermen, maar ons onbedoeld ook kan saboteren door stressreacties te veroorzaken om je voor te bereiden op acties (bevriezen, vechten of vluchten) die geen oplossing bieden voor de stressoren die de reactie veroorzaken. Dit is waarom je hartslag stijgt en je zweethanden krijgt wanneer je dat appje met ‘We moeten praten…’ van je partner leest. Het mechanisme in je brein gaat met je emoties aan de haal en slaat alarm in je lichaam. We noemde dit de amygdala hijack. Deze ‘kaping’ levert lichaam en geest veel stress op en remt je ontwikkeling als persoon.

 

Minder last van stress door neuroplasticiteit gericht in te zetten

Neuroplasticiteit is het natuurlijk leervermogen van ons brein. Het brein leert van alle gebeurtenissen in het leven. Door alle ervaringen die je opdoet ga je in veel situaties over op automatisch handelen. Dit gebeurt onbewust en is zeker niet altijd effectief, denk maar aan de stressreacties die je zo in de weg kunnen zitten.

Uit reflex handelen -zonder na te denken- ontstaat door de neurale voorkeurspaden die gaandeweg in je leven worden aangelegd. Vaak is het erg moeilijk om deze patronen te doorbreken: je hebt het immers altijd zo gedaan. Je wéét vaak wel dat het beter kan en soms zelfs hoe, maar toch lukt het je niet om je gedrag te veranderen. Je vervalt vaak in ongewenst gedrag: heel frustrerend.

Een innovatieve techniek als oplossing

Dit is waar de Flowyu-methode om de hoek komt kijken: een nieuwe techniek om snel en gericht blijvende veranderingen in ons gedrag te bewerkstelligen. Al honderden deelnemers uit verschillende (lagen van) bedrijven rapporteerden permanente positieve veranderingen. En het is ook nog eens heel simpel:

Stap 1: met een meting van hersenactiviteit maken we je huidige manier van reageren objectief inzichtelijk

Stap 2: tijdens de trainingssessies maken we je bewust van jouw manier van reageren door realtime meting en terugkoppeling van je eigen hersenactiviteit

Stap 3: tijdens één-op-één sessies leg je samen met jouw persoonlijke coach de link tussen wat de techniek je vertelt en hoe je in de praktijk met die inzichten aan de gang kan

Het resultaat? In een paar dagen een fundamentele versnelling van je eigen ontwikkeling: snel van je belemmerende stressreacties af.

Belemmerd worden door stress: je hoeft je er niet bij neer te leggen

Als oprichter en directeur van Be More You, de organisatie die in de afgelopen 6 jaar meer dan 30.000 ontwikkelingsuren in onze methode heeft gestoken, spreek ik dagelijks met deelnemers die een wezenlijke verandering hebben doorgemaakt. Het is fantastisch om te zien dat we, in tegenstelling tot wat de conclusie van het eerder genoemde artikel stelt, een methode hebben ontwikkeld die ons écht kan helpen fundamenteel beter om te gaan met stress.

Is jouw brein al klaar voor de stressoren van de toekomst?

Marco Karman
Oprichter en directeur Be More You

Aan het denken gezet door dit blog? Wij bieden een fundamentele versnelling van de persoonlijke ontwikkeling voor professionals. Benieuwd hoe we jou met met onze methode (ontwikkeld uit de laatste inzichten uit de neurowetenschap) snel en gericht op weg kunnen helpen naar meer professionele effectiviteit en persoonlijk geluk?

In ons Ebook Accelerated Learning leggen we uit hoe je brein je kan helpen bij je ontwikkeling. Tevens ontvang je tips waarmee je nu al aan de gang kunt gaan. Je kunt het Ebook hier downloaden.

Liever een persoonlijk gesprek? Klik hier om een afspraak te maken.

Comment Section

0 reacties op “Je ‘vissenbrein’ boosten om tóch goed om te gaan met stress: het kan!

Plaats een reactie


*