Dit zal ervoor zorgen dat je stress op een andere manier bekijkt

Marco Karman

Ruim 30% van de Nederlandse werknemers scoort in 2014 hoog op stressklachten volgens Arboned. Maarliefst 1 op de 7 werknemers heeft volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek zelfs te maken met burn out klachten, dat is ruim 14%. In de hoogst scorende bedrijfstak, het onderwijs, is dit zelfs 20%. Minstens een paar keer per maand krijgen deze werknemers te maken met emotionele uitputting, extreme vermoeidheid aan het einde van de werkdag en andere stressgerelateerde symptomen.
Niet alleen voor de werknemers zelf, maar ook voor de werkgevers is dit een probleem. Verzuim door psychische klachten is namelijk vaak een logisch gevolg en duurt gemiddeld 180 dagen. Volgens Prof. Dr. Willem van Rhenen (hoogleraar ‘Engagement & Productivity aan Nyenrode Business Universiteit) kostte dit stressgerelateerde verzuim de ‘BV Nederland’ alleen al in de eerste helft van 2014 zo’n 800 miljoen euro. Grote economische gevolgen, dus.

Stress als ‘the bad guy’?

Geen wonder dat stress in onze samenleving vooral in een negatieve lading heeft, zou je zeggen. Toch is dit niet helemaal terecht, want oorspronkelijk is het stressmechanisme ontstaan om jou als mens juist beter te laten presteren. Iedereen heeft in bepaalde mate te maken met stress, het is simpelweg een lichamelijke functie die door de aanmaak van verschillende stofjes jouw aanpak van verschillende dagelijkse uitdaging zo goed mogelijk probeert te managen. De lichamelijke uitingen van stress (onder andere meer zuurstof naar de hersenen, scherper kunnen nadenken onder druk en juist daardoor met creatieve oplossingen kunnen komen) zorgen ervoor dat je gedurende de dag voor je belangrijke deadline bergen werk kunt verzetten: zonder de deadline lag dat werk er over een week waarschijnlijk nog steeds. Wordt het niet eens tijd dat we stress de lof krijgt die het misschien wel hoort te krijgen?

Onderstaande TED Talk (ook hier te bekijken) van Kelly McGonigal (auteur van ‘The Upside of Stress’) is als het ware een salespitch voor stress. McGonigal heeft jaren verkondigd hoe stressgerelateerde gezondheidsproblemen zorgen voor vroegtijdig overlijden, maar deelt nu haar nieuwe visie: stress is je vriend, als je er maar juist mee omgaat. Haar boodschap? Stress is alleen gevaarlijk, als je denkt dat het gevaarlijk is! Wanneer je er vanuit gaat dat stress je juist verder kan helpen, verdwijnen de negatieve gevolgen van stress. Een positieve mindset tegenover stress is de sleutel. We raden iedereen aan een kwartiertje vrij te maken voor het bekijken van deze Talk, het zal je goede handvatten geven voor het inzetten van stressmechanismen op een positieve manier.

Meteen actie ondernemen 

Daar waar het dus niet aan te raden is om te proberen stress in zijn geheel te vermijden (mission impossible...) is het wel aan te raden de manier waarop je kijkt naar stress te veranderen. Een positieve mindset kan ervoor zorgen dat jouw stress niet (of minder) ongezond is! We tipten je in een ander blog al eerder over het feit dat je ook kritisch kunt kijken of je wel invloed hebt op de dingen waar je je druk om maakt, of dat je hieraan nog veel energie verspilt. 

Meer weten?

Deel dit artikel in je netwerk:

Hoe doorbreek je ineffectieve ingesleten patronen snel en definitief?

Ontdek wat heeft je brein te maken met persoonlijk leiderschap en jouw gedrag als professional. 

Download nu onze gratis whitepaper.

Versnelde ontwikkeling van persoonlijk leiderschap in 2 dagen. 

Het fundament van iedere ontwikkelstap is het doorbreken van niet helpende patronen.
Exclusieve executive coaching in combinatie met het trainen van je hersenactiviteit.

Beoordeeld met een 9,3 door 1250+ deelnemers

Ik vind het effect van deze training op mezelf, mijn privé– en zakelijke omgeving ronduit verbluffend. Hierdoor komen de kwaliteiten van alle medewerkers veel meer tot hun recht en worden er betere resultaten behaald binnen ons bedrijf. Dit terwijl het op dit moment in mijn leven drukker is dan ooit tevoren. Van mijn gezin hoor ik ook dat ik “echt thuis” ben (in plaats van verzonken in gedachten of aan het werk).

Piet van Vugt 

CEO Pink Elephant

Piet van Vugt

De belangrijkste doelstelling voor mijn training was om meer voldoening te halen uit de kwaliteit van het door mij geleverde werk. Ik ervaar nu iedere keer weer dat de weg naar negatieve gedachten definitief is afgesloten.

Ik geniet van complimenten van anderen en reflecteer mijn eigen functioneren nu veel objectiever. Missie geslaagd: bevrijd van onnodige zelfkritiek!

Monique Ooms

Gespreksleider
en tekstschrijver

Ik heb een beter en breder inzicht gekregen in wat er om me heen gebeurt en hoe ik daar mee om kan gaan. Hierdoor reageer en acteer ik bewust, maar door de training inmiddels ook vanzelf anders in bepaalde situaties dan voor de trainingen. Hierdoor heb ik meer rust voor mezelf gecreëerd en kan ik beter dingen loslaten.

Frank van Donk

Directeur
Schadegarant

Directeur Schadegarant

Vooraf was ik kritisch over een dergelijke training.. Achter heeft de investering van twee dagen ‘BrainRouting’ mij directe meerwaarde geleverd. Direct trainen op je brein is verbazingwekkend verhelderend. Het was inspirerend, vernieuwend en confronterend.

Eelco Liebrand 
Group HRD Manager

Royal Boon Edam

Pjotr Hoekstra

Naar de essentie: voelen, ervaren, realiseren i.p.v. denken. De rest is bijzaak. Dit is het fundament van echt zelfinzicht en transformatie.


Yuri van Geest 
Co-owner

Exponential Organisations

Yuri van Geest

De trainingen hebben mijn leven op veel vlakken positief veranderd. In de trainingen heb ik geleerd om mijzelf niet te verliezen op het moment dat er iets gebeurt, bijvoorbeeld als ik met iemand samenwerk.

Jonathan van Melle
Programma manager
Intercultural Learning Lab

Jonathan van Melle

Wat levert een Be More You training je op?

Gerichte energie en aandacht

Focus op het hier en nu

Rust in je hoofd

Helderheid en kracht

Zelfvertrouwen en effectiviteit

Betere keuzes maken