De cirkel van invloed inzetten om te ontstressen (challenge!)

Marco Karman

De cirkel van invloed: je hebt hem inmiddels al meerdere keren voorbij horen komen. Tijd om de term de spotlight te geven die hij verdient.

Ook ik, oprichter van Be More You, loop soms tegen situaties aan die mij frustreren. Een langzame internet verbinding, mijn tijd in de file weg zien kruipen, het zijn vast dingen die ook jou bekend en ‘irritant’ in de oren klinken. Kennis over de cirkel van invloed heeft mij geholpen hier slimmer mee om te gaan. Hoe? Dat deel ik vandaag graag met je.

Het is belangrijk om eerst te leren hoe de cirkel (ontwikkeld door Stephen Covey) werkt, om te begrijpen hoe deze je kan helpen. In onderstaande afbeelding heb ik geprobeerd de werking samen te vatten:

De afbeelding laat de verschillende uitwerkingen zien van hoe jij je leven ervaart. Niet altijd hoe het daadwerkelijk is, meer met welke bril je ernaar kijkt.

De linkercirkel laat een grote betrokkenheid zien, maar een kleine invloedssfeer. Wanneer je je in deze cirkel bevindt, zul je je druk maken (je bent betrokken) terwijl je eigenlijk maar weinig invloed hebt op de situatie. Je maakt je bijvoorbeeld zorgen over het feit dat je waarschijnlijk te laat komt op je volgende afspraak. De slagbomen voor de brug beginnen natuurlijk nét te dalen op het moment dat jij aan komt rijden. Wanneer je je bedenkt dat je beter om kunt rijden, staan er alweer een tiental auto’s achter je: omkeren is geen optie meer. Je betrapt je op de gedachte: ‘als ik nou vijf minuten eerder van huis was weggegaan, dan was dit niet gebeurd’, of ‘waarom gaf ik nou net niet wat meer gas, dan had ik misschien nog net achter de auto voor me aan kunnen glippen’. Feit is: je staat voor een dichte slagboom en zult even moeten wachten, of je nu wilt of niet.

De rechtercirkel laat eenzelfde betrokkenheid zien, maar nu in een situatie waarin je ook daadwerkelijk invloed hebt. Zenuwachtig voor je volgende vergadering, omdat je een plan moet verdedigen waar je lang aan hebt gewerkt? Zorg dat je goede weerleggingen hebt voor de belangrijkste tegenargumenten die je kunt bedenken. Motivatieproblemen op je werk? Vraag je leidinggevende eens om nieuwe, uitdagende taken. Loopt je relatie niet zo lekker? Praat met je partner, zoek samen actief naar oplossingen. De invloed die je in deze cirkel hebt, kun je gebruiken om proactief te handelen en je leven met een fijne flow te leven.

Leren van de cirkels

Ook binnen de rechtercirkel zal je soms frustratie tegenkomen, bedenk je maar dat het uitoefenen van jouw invloed niet altijd automatisch de gewenste uitkomst heeft. De kunst is om op zoek te blijven gaan naar nieuwe oplossingen die wel werken voor jou, of soms misschien zelfs in te zien dat bepaalde dingen (een bepaald project of misschien wel de relatie met je partner) helemaal niet meer gewenst zijn.

Een belangrijk leermoment zit volgens mij echter in de eerste cirkel in de afbeelding. Daar waar je in de rechtercirkel kunt kiezen voor het uitoefenen van je invloed en het zoeken naar de juiste oplossing, is het belangrijk om je te realiseren dat wanneer je je in de eerste cirkel bevindt, je vaak helemaal geen invloed kunt uitoefenen. Veel mensen verspillen veel energie in zaken waar ze eigenlijk geen grip op hebben.

Je hiervan bewust zijn is stap één. Ik daag je daarom uit om aankomende week eens stil te staan bij de momenten waarop je onnodig (te) veel energie stopt in zaken waar je eigenlijk niks mee kan.

De volgende (andere) tool ontving ik op een masterclass waar ik laatst aan heb deelgenomen en zal je helpen even stil te staan bij de keuzes die je iedere dag maakt:

Challenge

Marshall Goldsmith, de leider van de masterclass, wordt beschouwd als één van de beste leiderschapscoaches ter wereld. Hij is expert in het helpen van leiders bij het doorbreken van hun ongewenste gedragingen met als doel nog succesvoller te worden. Ik geloof dat de test waarmee ik aan de gang ben gegaan ook jou kan helpen.

Het werkt heel simpel, je scoort ten minste één week lang iedere dag onderstaande zes stellingen met een cijfer tussen de 1 en 10. Eventuele notities kunnen ervoor zorgen dat je na afloop van de challenge (terugkijkend naar de verschillen per dag), niet alleen kunt zien hoe je input zich ontwikkelt, maar dit ook kunt linken aan een gebeurtenis.

Ready? 

Scoor op een schaal van 1 (helemaal oneens) tot 10 (helemaal eens):

Ik heb vandaag echt mijn best gedaan om:

  1. Gelukkig te zijn
  2. Van betekenis te zijn
  3. Betrokken te zijn
  4. Positieve relaties te ontwikkelen
  5. Duidelijke doelen te formuleren
  6. Vooruitgang te boeken in het realiseren van mijn doelen

Meer weten?

Deel dit artikel in je netwerk:

Hoe doorbreek je ineffectieve ingesleten patronen snel en definitief?

Ontdek wat heeft je brein te maken met persoonlijk leiderschap en jouw gedrag als professional. 

Download nu onze gratis whitepaper.

Versnelde ontwikkeling van persoonlijk leiderschap in 2 dagen. 

Het fundament van iedere ontwikkelstap is het doorbreken van niet helpende patronen.
Exclusieve executive coaching in combinatie met het trainen van je hersenactiviteit.

Beoordeeld met een 9,3 door 1250+ deelnemers

Ik vind het effect van deze training op mezelf, mijn privé– en zakelijke omgeving ronduit verbluffend. Hierdoor komen de kwaliteiten van alle medewerkers veel meer tot hun recht en worden er betere resultaten behaald binnen ons bedrijf. Dit terwijl het op dit moment in mijn leven drukker is dan ooit tevoren. Van mijn gezin hoor ik ook dat ik “echt thuis” ben (in plaats van verzonken in gedachten of aan het werk).

Piet van Vugt 

CEO Pink Elephant

Piet van Vugt

De belangrijkste doelstelling voor mijn training was om meer voldoening te halen uit de kwaliteit van het door mij geleverde werk. Ik ervaar nu iedere keer weer dat de weg naar negatieve gedachten definitief is afgesloten.

Ik geniet van complimenten van anderen en reflecteer mijn eigen functioneren nu veel objectiever. Missie geslaagd: bevrijd van onnodige zelfkritiek!

Monique Ooms

Gespreksleider
en tekstschrijver

Ik heb een beter en breder inzicht gekregen in wat er om me heen gebeurt en hoe ik daar mee om kan gaan. Hierdoor reageer en acteer ik bewust, maar door de training inmiddels ook vanzelf anders in bepaalde situaties dan voor de trainingen. Hierdoor heb ik meer rust voor mezelf gecreëerd en kan ik beter dingen loslaten.

Frank van Donk

Directeur
Schadegarant

Directeur Schadegarant

Vooraf was ik kritisch over een dergelijke training.. Achter heeft de investering van twee dagen ‘BrainRouting’ mij directe meerwaarde geleverd. Direct trainen op je brein is verbazingwekkend verhelderend. Het was inspirerend, vernieuwend en confronterend.

Eelco Liebrand 
Group HRD Manager

Royal Boon Edam

Pjotr Hoekstra

Naar de essentie: voelen, ervaren, realiseren i.p.v. denken. De rest is bijzaak. Dit is het fundament van echt zelfinzicht en transformatie.


Yuri van Geest 
Co-owner

Exponential Organisations

Yuri van Geest

De trainingen hebben mijn leven op veel vlakken positief veranderd. In de trainingen heb ik geleerd om mijzelf niet te verliezen op het moment dat er iets gebeurt, bijvoorbeeld als ik met iemand samenwerk.

Jonathan van Melle
Programma manager
Intercultural Learning Lab

Jonathan van Melle

Wat levert een Be More You training je op?

Gerichte energie en aandacht

Focus op het hier en nu

Rust in je hoofd

Helderheid en kracht

Zelfvertrouwen en effectiviteit

Betere keuzes maken